Rio en de rest - Reisverslag uit Barretos, Brazilië van Marco Schoorl - WaarBenJij.nu Rio en de rest - Reisverslag uit Barretos, Brazilië van Marco Schoorl - WaarBenJij.nu

Rio en de rest

Door: Marco Schoorl

Blijf op de hoogte en volg Marco

24 November 2014 | Brazilië, Barretos

Hè hè, eindelijk weer een verslag. Ik zat er zelf ook steeds aan te denken, dat ik weer een verslag moest maken. Ik heb dan ook alweer zo veel meegemaakt.

Zoals ik in mijn laatste verslag vertelde zou ik de nachtbus nemen richting Belo Horizonte. Een overnachting en busrit in een. Zo'n busrit doet je ook nog eens beseffen hoe inmeng groot dit land is. Brazilië is echt een enorm groot land. Een busrit van ruim 16 uur is slechts een centimeter op de kaart.

Belo Horizonte is een stad. En tjah dat is het ook min of meer. Het is een stad die van de tekentafel is af gekomen, zoals best veel andere steden hier in Brazilië. Naast het feit dat het een strak georganiseerde stad is, viel het mij ook op hoe groen het was. Overal zag ik bomen en rook ik bloemen. Op het moment dat ik de eerste bloemen rook bekroop mij een lente gevoel. Heerlijk!! Extra heerlijk omdat ik wist dat het op dat moment 'heerlijk' herfst was in Nederland. haha
Het Hostel waar ik zat had voor en nadelen. Het voordeel was dat de eigenaar een Fransman was. (Wat resulteerde in heerlijke zelfgebakken broodjes) Het nadeel was ook weer dat hij Fransman was. Portugees met een zwaar Frans accent is voor mij erg moeilijk te verstaan. Dus gooide we het maar op de Fransen boeg, dat ging wel goed. Ohjah de lasagne was ook heerlijk. ;)

Vanuit Belo Horizonte ben ik naar Ouro Preto gegaan, een echte must-see voor geschiedenis fans. Ouro Preto is een oud mijnwerkers stadje met veel oude barrok gebouwen, huizen en kerken. Super leuk en mooi.

Na een nachtje in Ouro Preto de bus genomen richting Rio. Rio de Janeiro, daar moet je zijn geweest als je naar Brazilië bent geweest. Ja, ik weet het de andere 3 keren dat ik in Brazilië was ben ik niet in Rio geweest. Dat hoop ik nu goed gemaakt te hebben. Kort gezegd Rio was super!!!
Het Hostel waar ik zat was op zich niet veel bijzonders, maar de mensen en de locatie maakt het tot een succes. Het hostel bevond zich op loopafstand van de Copacabana en de Metro. (Waarbij de Copacabana natuurlijk belangrijker is, maar de Metro zeer praktisch)
In het Hostel, CabanaCopa Hostel ben ik bevriend geraakt met Germany, Sweden, Russia, England, Brittain, en Denmark. Tjah... zoals je begrijpt was het voor iedereen lastig om elkaars naam te onthouden dus noemde we elkaar bij de nationaliteit.
Natuurlijk heb ik het beeld van Cristo Redentor bezocht, wat ik samen met Germany heb gedaan. De Suikerbrood berg heb ik in mijn eentje bezocht, aan het einde van de middag. Dit was een tip van Sweden, aan het einde van de middag is het nog licht en als je even wacht wordt het vanzelf donker en heb je een onwijs mooi uitzicht over Rio by night. (zie foto`s).
Natuurlijk waren er nog een paar andere musts die je echt moet doen in Rio (allemaal gedaan) dagje strand op de Copacabana, Caipirinha op de Copacabana, Ipanamba beach bezoeken, kopje koffie bij Confeiteria Colombo, de kegelvormige kathedraal (Catedral Metropolitano) en uitgaan.
En ook heb ik me gewaagd aan SUP, Stand Up Peddeling. Je weet wel staand op een surfboard, peddelen. Eerste 10 minuten was het vallen, zwemen en opnieuw (proberen te) staan. Maar na zo'n 10 minuten had ik het door en ging het super! Het was super gaaf om te doen.

De dag voor mijn vertrek vertrokken Russia en Denmark helaas al. Gelukkig had Russia een fles wodka voor ons achtergelaten, echte Russische wodka, From Russia with Love ;) Bij de BBQ die we die avond organiseerden hebben Germany, Sweden en ik deze fles burgemeester gemaakt.
De BBQ die we hadden georganiseerd (Sweden, Germany, Britain, England en ik) heeft mij trouwens veel vertrouwen gegeven. Het bleek namelijk dat Duitsland niet in staat was om de BBQ aan te krijgen, toch een veilig idee, gezien het verleden. haha.

De volgende dag ben ik 's ochtends vroeg vertrokken naar Sao Paulo. De busrit duurde ongeveer 6 uur. Na aankomst op het busstation (echt onwijs groot met ongeveer 60 perrons voor de bussen) hoefde ik slechts maar een uur te wachten op Paulo, haha.
Tjah dat is Sao Paulo, zou later blijken. Sao Paulo is wachten. Gelukkig had ik dat de afgelopen weken al geleerd.
Na enige tijd wachten, wat ondersteund werd met piano spel, (project Piano in de Metro) kwam daar dan Paulo!! Super hem weer te zien. De laatste keer dat ik hem had gezien was in Recife.
Bij hem thuis zou ik de komende dagen verblijven. Super, fijn zo'n goede vriend te hebben.
Zondags met Paulo een wandeling gemaakt door Sao Paulo.
De volgende dag, maandag was een Theo-Baars-dag, eeh ik bedoel natuurlijk een huishoudelijke dag. haha. Kleding wassen, e-mail controleren, boodschappen doen enzovoorts. Aan het einde van de dag, Paulo verrast met pannenkoeken. Waar ik vooral zelf heel veel trek in had.
De volgende dagen in Sao Paulo heb ik toeristisch ingevuld, de stad verkend, hoogste flatgebouw, Joodse wijk en de Japanse wijk bezocht. Ook nog met Paul ten Hacken afgesproken, die was er namelijk ook. Nederlanders kom je ook overal tegen.
Sao Paulo is echt het economische centrum van Brazilië, en Zuid Amerika. Daar waar in Rio iedereen met korte broek en slippers loopt, lopen ze in Sao Paulo in pak en nette schoenen. Na een paar dagen kan ik inderdaad constateren dat New York met recht het Sao Paulo van het Noorden wordt genoemd ;) Het is maar net van uit welke kant je beredeneerd.
Na een paar dagen Sau Paulo was het toch tijd om verder te gaan. Op naar Barretos! Dé rodeo hoofdstad van Brazilië en Zuid Amerika.
In Barretos, waar ik nu nog ben, verblijf ik bij Clovis. Super om hem weer te ontmoeten na al die jaren. Clovis heb ik destijds ontmoet ik Buique en is weer een neef van verschillende andere vrienden in Buique. Clovis is nu priester, dus natuurlijk woonde ik ook een kerkdienst van hem bij.
Helaas dat ik niet in augustus in deze fantastische stad ben. Dan is er namelijk een van de grootste rodeo festivals. Wel ben ik naar het hele rodeo terrein en de arena geweest. Toch jammer dat er nu niemand anders was. Maar wel heel gaaf, zeker een goede reden om terug te gaan.

Volgende stap is Holambra, een plaats waar destijds veel Nederlanders naar zijn geëmigreerd.

Vanuit Brazilië veel warme groeten en tot horens!!!

  • 24 November 2014 - 17:34

    Erik-Jan En Kristel :

    Amigo! Ik heb weer goed gelachen om je verhaal haha! En wat betreft je 'herfst' in Nederland, tis nog goed te doen gelukkig. Maak er wat van, blijf granieten, blijf vrienden maken re blijf ons missen

  • 24 November 2014 - 17:56

    Margreke:

    Super leuk om te lezen Marco! Vanuit het koude Holland genieten we een klein beetje met je mee!

  • 24 November 2014 - 18:37

    Theo:

    Oi Amigo,

    Ik dacht even dat een "Theo Baars dag" een dag was van het maken van lijstjes! :-)

  • 24 November 2014 - 19:06

    Rachel:

    Wat heerlijk te lezen dat je het zo naar je zin hebt. De foto's zijn prachtig, dus wij zijn stik jaloers! De herfst hier is super mild. Ook wel genieten van gevallen blaadjes en prachtige paddestoelen. Sommige herten hebben al gewei. Waar jij de cocktail drink, drink ik heerlijk gluwhein.

  • 24 November 2014 - 19:28

    Sonja:

    Goed bezig Schoorl! Wij hadden vandaag de eerste dag van de eerste kleurweek dit jaar: rondje Schiphol met een nieuwe Selfie speurtocht Dior OST en KSA gemaakt. Heel geslaagd.

    Fijn te lezen dat je je zo vermaakt en klikt met iedereen, hoeveel talen spreek je inmiddels?
    Veel plezier nog!

    Groetjes uit NV

  • 24 November 2014 - 20:11

    Fam Flipper:

    Mooi verhaal en prachtige foto's. Leuk om zo op te hoogte te blijven. Veel plezier verder en blijf genieten?

  • 25 November 2014 - 17:57

    Corrie :

    Fijn dat je het goed maakt, leuk om iedere keer het stukje te lezen.
    Het begint hier nu wel wat kouder te worden heb mijn winterjas al aan, maar het is nog lang mooi weer geweest. Hoe gaat het met je Portugees, droom je al in die taal?? Veel plezier en doe voorzichtig, je vader
    en ik zijn al aan loop/wandel trainingen bezig voor Peru, ha ha hij moet wel! xx je moeder

  • 26 November 2014 - 21:47

    Fieneke Baars:

    Te gek, toch? Het gaat helemaal goed, je doet en ontmoet met alles en iedereen, ondertussen ook het huishoud programma doorgenomen met ene Theo, waar haal je de tijd vandaan?
    Maar het mooiste van alles zijn de ontdekkingen en het verrassende... en dat is wat je zoekt! Je bent helemaal op zijn plek en ( gelukkig ) besef je dat ook heel goed, lieve Marco wij wensen dat je verdere reis zich zo mag voortzetten.
    Tussen haakjes, David en Claudiia hebben het oppassen in ons huis waargenomen en zodoende konden wij van 20 t/m 24 november het huishouden bij je vriend beoordelen en ik kan je vertellen het gaat tot nu toe ( ik kan helaas niet alles goed zien ) maar wat ik zag was goed, wens je verder een Bon route, met lieve groet van ons Dick en Fieneke

  • 30 November 2014 - 17:31

    Harry:

    Met dit weer hier wordt het wel steeds moeilijker jouw verslagen te lezen. Ik had dan ook wat uitgesteld haha. Peddelen, slippers en korte broeken zijn geen woorden die ik dagelijks gebruik op het ogenblik. Bijzonder dat er zo`n groot verschil zit tussen Rio en Sao Paolo. Dat had ik nog nooit gehoord. Mooi dat je veel oude bekenden weer terug ziet. Vorige week is een jonge vrouw uit Monteiro geland om zich definitief te vestigen in Nederland. Wat doe je hier als uit zo`n mooi land komt? IK zal dat niet snel begrijpen. Mooi vervolg!

  • 30 November 2014 - 18:44

    Irene Butijn:

    Hallo Marco, wat een geweldige reis maak jij, ook namens mijn schoonmoeder moet ik je zeggen dat ze enorm geniet van de verslagen die jij maakt, ik print ze voor haar uit en zo kan ze je volgen.
    De tuin gaat heel goed Eric en ik hebben al aardig wat werk verzet.
    veel plezier nog met je oude vrienden.
    groet Fam. Butijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Barretos

Marco

Hoi, Leuk dat je mijn reis wilt volgen. Zoals velen waarschijnlijk weten heb ik de grote stap genomen om ongeveer en jaar rond te reizen in Zuid Amerika. 24 september stap ik op het vliegtuig en begint het avontuur. Eerst naar het noordoosten van Brazilië en daarna de rest van Zuid Amerika. Het zal waarschijnlijk een reis vol nieuwe ervaringen, avontuur en ontmoetingen zijn. Nu ben ik nog in de voorbereiding van mijn reis, in juli naar Cebu (Filipijnen) en dan nog even wachten tot ik echt lang weg ga. Onwijs leuk dat jullie mij willen volgen ik vind het fijn om mijn ervaringen met jullie te kunnen delen. Marco!

Actief sinds 29 Mei 2014
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 16198

Voorgaande reizen:

24 September 2014 - 13 Augustus 2015

Zuid Amerika

Landen bezocht: