Twee keer vuurwerk - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marco Schoorl - WaarBenJij.nu Twee keer vuurwerk - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marco Schoorl - WaarBenJij.nu

Twee keer vuurwerk

Door: Marco Schoorl

Blijf op de hoogte en volg Marco

06 Januari 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Mijn vorige verslag eindigde in Punta del Diablo, mijn eerste bestemming in Uruguay. Op dit moment bevind ik mij Buenos Aires en een paar dagen geleden heb ik Uruguay verlaten. Dus hier komt mijn verhaal over Uruguay.
Sowieso kan ik jullie op de voorhand vertellen het minder avontuurlijk is dan mijn vorige verslag. Dit keer geen wegrijdende bussen, maar wel weer veel andere nieuwe leuke ervaringen.

Toen ik in Punto de Diablo aankwam had ik nog geen hostel gereserveerd, maar op het moment dat ik de bushalte uitstapte kwam ik al snel aan de praat met een Argentijn (tjah vraag mij niet hoe, maar mijn Portañol wordt steeds beter, Spaans duurt nog even). Hij nam mij mee naar een heel leuk hostel.
Punto del Diablo staat bekend om zijn kleinschaligheid, het was ook heel leuk en kleinschalig, alleen maar zandweggetjes en kleine huisjes waarbij een deel kleine hostelletjes zijn. Erg gezellig. Een plek voor backpackers.
In Hostel El Indio kwam ik al snel in contact met Mina (uit Finland) en Flavio (uit Porto Alegre, Brazilië) waarmee ik de daaropvolgende dagen mee op trok. Mina sprak Spaans en Engels, Flavio sprak Portugees en probeerde Spaans, net als ik.
Dagje strand en gewoon lekker rustig aan.

Na Punta del Diablo ben ik doorgegaan naar Punta del Este om kerst te vieren. Er was even iets mis gegaan met de planning, ik kwam een dag te vroeg aan bij het hostel al daar. Maar dat bleek geen probleem te zijn.
F&F Hostel was een heel leuk Hostel met veel jongeren uit Australië, en Brazilië. Veel Brazilianen hebben nu zomervakantie en waaieren uit over heel Zuid Amerika. Wat ik heel erg leuk vind want mijn Portugees is beter dan mijn Spaans, maar nu leer ik natuurlijk Spaans minder snel.

Sowieso ben ik waarschijnlijk te lang in Brazilië gebleven bedenk ik mij nu. Sinds ik Uruguay ben, maar ook Argentinië wordt er steeds van mij gedacht dat ik Braziliaan ben. Komt waarschijnlijk doordat ik lekker in korte broek en slippers loop en dit aangevuld met een Spaans waarin je vooral een Portugees accent hoort. haha.

In Uruguay merk je al meteen dat er sprake is van een andere cultuur dan ik in Brazilie gezien heb. Uruguayanen houden van vlees, veel vlees! En wijn! Ik wist al men van een lekker stukje vlees hield maar ik moest toch even slikken toen ik voor het eerst een ´Asadao´ bestelde. Ik kreeg echt een biefstuk ter grote van een bord, samen met salade (beetje tomaat met een blaadje sla). Maar het was erg lekker!
De Brazilianen die ik in het hostel ontmoette waren allemaal super aardig en lief!
De eerste avond hoefde ik al niet te koken omdat een Braziliaans gezin mij uitnodigde aan tafel, ze hadden meer dan genoeg. Er bleef zelfs wat over. De vrouw van het gezin ontvermde zich als een ware Braziliaanse over mij (tjah Braziliaanse mannen zijn toch wat onbeholpen zonder vrouw) en het eten wat over was deed ze in een plastic bakje zodat ik dat de volgende dag nog kon opeten. Zoals jullie begrijpen wordt ik overal goed verzorgd. haha

Ik sliep op de kamer met Richardo en nog wat andere Brazilianen. Vooral met Richardo had ik erg leuk contact. Als er werd gevraagd wat voor mensen er op de kamer sliepen zei Richardo steeds dat er alleen maar Brazilianen op de kamer sliepen. Maar dan wel met de aantekening dat er een was die ook Nederlands sprak. hahah
De dat van kerstavond ben ik lekker gaan wandelen, ik liep richting Casa Pueblo, het leek in de buurt dus ik dacht ik loop dat wel even! Dat viel toch erg tegen...
Na een paar uur lopen kwam ik uitgedroogd, moe en bezweet aan bij Casa Pueblo, een museum van de kunstenaar Carlos Páez Vilaró. Erg mooi en leuk om bezocht te hebben.
Maar toen ik het museum uit was wilde ik zo snel mogelijk naar de hoofdweg om daar een bus te pakken en dan wat te drinken.
Nadat ik nog geen 20 meter uit het museum was stopte er een pick-up: Heeej wil je een lift naar Punta del Este?
Wat een redding!!!! Ik was al helemaal moe van de wandeling. En tot overmaakt van geluk hadden ze nog koud bier ook in de auto!!!! Mijn kerstengeltjes! Mijn dag was meteen weer goed!!!! En dat moest het nog kerst worden.

Op kerstavond organiseerde het hostel een BBQ erg gezellig, Richardo en ik kwamen aan de praat met twee meiden uit Argentinie, Marina en Josefina. Het Spaans van Richardo was net zo goed als mijn Spaans. Maar we kwamen een heel eind.
Om 0.00 uur kerstavond gebeurde iets heel onverwachts voor mij: Vuurwerk! Vervolgens wenste iedereen elkaar zich een gelukkig kerstfeest. Het leek net oud en nieuw!
Vervolgens zijn we die avond nog uitgeweest met een kleine groep! Erg gezellig en heel veel plezier gehad.
Op eerste kerstdag zijn we met z´n vieren naar het strand gegaan. Heerlijk eerste kerstdag op het strand.

Tweede kerstdag (die zie hier niet vieren) ben ik naar Colonia del Sacramento doorgegaan. Een heel leuk historisch stadje waar ik een paar dagen heb doorgebracht. Ook lekker uitgerust en veel mensen ontmoet in het hostel. Natuurlijk Brazilianen maar ook Chilenen waarmee ik heel veel lol heb gehad. We hebben afgesproken elkaar in Santiago opnieuw te treffen. Dus Jorien & Mark, we hebben ook een bezoekje in Santiago.

Vanuit Colonia del Sacremento ben ik naar Montevideo doorgegaan om daar oud en nieuw te vieren. Ik zal in Ukelele hostel, een naam waarbij ik al een wenkbrauw deed optrekken. Maar het was echt een heel leuk hostel. Goed verzorgd, mooi ingericht in een oud pand.
In het Hostel kwam ik al snel aan de praat met een paar Duitsers. Een vader, moeder en dochter die hun zoon kwamen opzoeken in Buenos Aires, maar nu in Montevideo waren met z´n alle. Na een Engelse stad zijn we toch op het Duits overgegaan. Ja reizen is heel goed voor je taalontwikkeling!
Uiteindelijk net iets voor twaalf uur zijn we met de jongere naar het Strand gegaan om het vuurwerk te zien. Na het vuurwerk wilden we een taxi nemen om uit te gaan of zoiets. Maar op 1 januari is het dag van het transport in Uruguay dus rijd er niks!!!! Na wat rondgelopen te hebben besloten we terug te gaan naar het Hostel waar we het gezellig hebben gemaakt. Voordeel voor mij was dat er dit keer weinig Brazilianen waren, dus kon ik mijn Spaans oefenen met de Peruvianen, Argentijnen en de Spanjaard die er waren.

Op nieuwsjaarsdag ben ik met Karem, Tania (beide Peru) en Lau (Argentinië) een stadswandeling gaan maken! Erg gezellig en goed voor mijn Spaans! Nadat we nog maar net begonnen waren met de rondwandeling werd er al vanaf een terras mijn naam geschreeuwd! MARCOS!!!! MARCOS!!! Ik wordt ook overal herkend! Het was het Chileense stel wat ik in Colonia del Sacrementos had ontmoet!

Op 2 januari ben ik voor een dagje teruggegaan naar Colonia del Sacramentos om vanaf daar de boot te nemen naar Buenos Aires. De bus en boot samen waren goedkoper dan een boot rechtstreeks van Montevideo naar Buenos Aires.
In Buenos Aires kwam ik in het Hostel een Portugees tegen die mij wist te vertellen dat die dag de start van de Dakar Rally was!
Zoals jullie allemaal weten is dat natuurlijk de hoofdreden dat ik naar Zuid Amerika ben gegaan.......
Maar we zijn er heen gegaan en het was super leuk! Meer dan 5 uur lang scheurende en toeterende motoren, auto´s en trucks door de straten.
We waren in de tussentijd wel even gaan eten en drinken hoor.
Super leuk!

Buenos Aires is echt een hele kosmopolitische stad! Heel groot, maar ook heel Europees qua gebouwen. Het is nu wachten op Stephan waarmee ik dan een paar weken zal op trekken! Lijkt me echt heel gezellig om iemand te hebben om samen mee te reizen en alle reiservaringen te delen!

ps; Foto´s volgen nog.



  • 06 Januari 2015 - 18:05

    Han :

    Toch fijn dat een hartenwens is uitgekomen
    Je heb de start gezien van Dakar rally?
    Gr

  • 06 Januari 2015 - 18:31

    Fieneke Baars:

    Leuk om je verslag weer te lezen. wel jammer dat je zo verlegen bent, hoor, dacht dat je wat makkelijker aansluiting zou maken daar in de vreemde, ha ha geintje natuurlijk, je doet niet anders en dan die talen het is wel heel erg veel, Spaans, Portugees en Duits ook nog, het gaat je goed af. Petje af!

    Bij ons is alles goed, we hebben gezellige Kerstdagen en oud en Nieuw gevierd ook met allemaal verschillende (wel Nederlands sprekende ) mensen.
    Voor de komende maanden willen wij je een fijne tijd toewensen met alle mensen die je komen opzoeken en op deze manier houden we contact en maken wij het ook een beetje mee, leuk hoor.

    Je vader heeft vorige week de haas, helemaal schoon gemaakt gebracht, was super!

    Marco, veel plezier en goede reis gewenst, met lieve groet van ons Dick en Fieneke

  • 06 Januari 2015 - 18:58

    Harry:

    Heeee Marco, je kunt nooit te lang in Brazilië blijven!!! Mooi verhaal weer. Bijzonder dat je na het vuurwerk geen taxi kon nemen. Lijkt me ook weer uniek. Als je niks te doen hebt, want je hebt het natuurlijk vooral erg druk, moet je eens gaan tellen hoeveel verschillende nationaliteitenje al ontmoet hebt. Volgens mij zijn het er ontzettend veel. Heerlijk om straks ook weer eens Nederlands met je vriend te kunnen spreken. Om je gerust te stellen, wij werken gewoon door, hoor.

  • 07 Januari 2015 - 19:39

    Erik-Jan En Kristel:

    Amigo!
    Leuk weer om wat van je te horen! Ik begon je al te missen;-) Je heb weer een mooi verhaal geschreven, en weer genoeg mee gemaakt! Verschil moet er wezen he, in Nederland vieren we 2 dagen kerst, jij kon gewoon 2x carbid schieten, ownee wacht, 2x vuurwerk kijken! Leuk joh!
    Geniet er maar van, en tot whatsapps of tot hier!

    Liefs!

  • 08 Januari 2015 - 12:41

    Esther:

    Het vorige verslag zat ik te lezen met geknepen billen van spanning over je bagage, maar bij deze kon ik gelukkig rustig blijven zitten!! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik lees je verhalen met veel plezier, net alsof we er met zn allen een klein beetje bij zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Marco

Hoi, Leuk dat je mijn reis wilt volgen. Zoals velen waarschijnlijk weten heb ik de grote stap genomen om ongeveer en jaar rond te reizen in Zuid Amerika. 24 september stap ik op het vliegtuig en begint het avontuur. Eerst naar het noordoosten van Brazilië en daarna de rest van Zuid Amerika. Het zal waarschijnlijk een reis vol nieuwe ervaringen, avontuur en ontmoetingen zijn. Nu ben ik nog in de voorbereiding van mijn reis, in juli naar Cebu (Filipijnen) en dan nog even wachten tot ik echt lang weg ga. Onwijs leuk dat jullie mij willen volgen ik vind het fijn om mijn ervaringen met jullie te kunnen delen. Marco!

Actief sinds 29 Mei 2014
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 16171

Voorgaande reizen:

24 September 2014 - 13 Augustus 2015

Zuid Amerika

Landen bezocht: